Sorin Dragomir, arbitru chinolog, dresor si crescator de elita Asa cum am mai aratat, acest examen cuprinde doua etape: parte de disciplina propriu-zisa si partea de socializare. Pentru partea de disciplina, punctajul minim de trecere este de 42 puncte (70%). Motivul principal pentru care acest examen este ratat de concurenti este fuga cainelui de pe teren. Din aceasta rezulta ca cel mai important lucru este sa determinam cainele sa nu paraseasca terenul fara incuviintarea noastra sau a arbitrului. Fuga poate surveni fie la mersul la pas, fie cand este lasat in asteptare pentru comenzi din miscare sau la asteptari de lunga durata. Este mai usor sa prevenim un defect grav decat sa-l corectam dupa ce s-a format. De asemenea este necesar sa obtinem atentia cainelui, fie ca ne folosim de hrana, fie de obiecte miscatoare. Daca vom observa ca exista cea mai mica tendinta de fuga de pe teren, vom lucra preventiv cu coarda lunga, calcand pe ea si rechemandu-l ori de cate ori se plictiseste si vrea sa plece. Sedintele de instruire, mai scurte la inceput si mai lungi pe parcurs, variaza in functie de rasa, dar si de exemplar, de puterea de concentrare a fiecaruia. O linie repetata la disperare in mod identic nu poate duce la nimic bun. Dupa aceste consideratii generale, iata cateva sfaturi pentru fiecare exercitiu in parte. Mersul la pas. Importante sunt atitudine conducatorului, care trebuie sa mearga intr-un ritm rapid, fara a-si adapta pasul dupa cel al cainelui si atitudinea cainelui, care trebuie sa lucreze de placere, uitandu-se cat mai des la stapan. Distanta dintre el si conducator trebuie sa fie cat mai mica, umarul cainelui trebuie sa fie in dreptul genunchiului conducatorului, iar la intoarcerea la stanga-imprejur sa nu faca un ocol prea mare. Opririle trebuie facute fara comanda suplimentara “sezi”. Pentru a obtine aceste rezultate: -recompensati cainele de fiecare data cand pleaca de pe loc si rostiti comanda “pas”. Asfel va pleca cu placere si va fi atent. -nu-l recompensati cand nu se uita la dumneavoastra, pentru a-i obtine atentia, pentru ca va continua sa se uite in alta parte, asteptand sa fie recompensat. Recompensa trebuie data numai cand se uita corect la dumneavoastra. -la intoarcerea la stanga-imprejur, tineti recompensa in ambele brate, determinandu-l sa schimbe usor directia de mers. La mersul cu lesa, aceasta trebuie tinuta in mana stanga, nu prea scurt, astfel incat aceasta sa faca bolta. La mersul fara lesa, aceasta se poarta stanga sus dreapta-jos (in banduliera), altfel se pierde un punct fara rost, din vina conducatorului. Pentru comenzile de baza importante este sa stim ca, daca animalul s-a oprit la comanda noastra, dar executa altceva (fie ramane in picioare, fie incurca comenzile intre ele), va primi jumatate din punctaj. Deci nu este motiv de panica ratarea unei comenzi. O comanda dubla se penalizeaza cu 10% din pnctaj, la a doua se pierd 20%. Puteti deci sa continuati sa mergeti, corectandu-l eventual la o greseala. La chemare se pierd puncte daca nu se marcheaza clar timpul de oprire (sezi) in fata conducatorului. Trecerea la picior se poate face prin ocolire sau lateral. Cu cat cainele vine mai repede, cu atat impresia generala va fi mai buna. Daca conducatorul se uita inapoi peste umar la comenzile din miscare, se pierde un punct. A nu va uita peste umar inseamna insa sa fiti foarte sigur de rezultat. Comenzile din miscare se fac la inceput batand mai mult pasul pe loc, dupa care se ajunge la mentinerea constanta a ritmului de deplasare. La asteptarea de lunga durata, cainele nu are voie sa paraseasca terenul. Conducatorul sta la 30 de pasi in fata lui. Schimbarea pozitiei de baza duce la depunctare. La trecerea prin grupul de persoane (cu si fara lesa), important este sa fie calm, fara nici o urma de agresivitate daca intindem mana sa salutam o persoana din grup. Foarte important este sa ne prezentam la inceputul si sfarsitul exercitiului (nume, rasa cainelui, varsta, etc). Pentru partea de socializare important este sa aratam ca animalul ramane calm in trafic, nu se sperie excesiv de zgomote si nu este agresiv cu alti caini. Cainele ales sa treaca pe langa el nu trebuie sa-l provoace in nici un fel. Comenzile executate in trafic, numai din lesa, au rolul de a demonstra arbitrului ca animalul poate fi controlat si in conditii de zgomot sau in prezenta altor factori excitanti puternici. In concluzie, examenul de BH nu este un bau-bau, poate fi depasit cu usurinta, daca respectam anumite reguli pe care, insa, trebuie sa le cunoastem inainte de intrarea in examen.